INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS PENDIDIKAN ISLAM
Subjek : KAJIAN DAN PENGURUSAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI VISUAL
Kod : PSV 3104
Jabatan : SAINS SOSIAL
Jenis Tugasan : PROJEK
Tarikh mula : 28 Julai 2012
Tarikh serahan : 01 Sept 2012
Hasil Pembelajaran kursus :
1. Mengaplikasikan konsep 5P, KBSR
2. Mengintegrasikan aktiviti PSV dalam mata pelajaran lain.
3. Merancang dan merekabentuk aktiviti-aktiviti seni visual dalam pengajaran dan pembelajaran.
4. Mengurus dan mengguna bahan sumber seni visual dalam pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan
5. Menerangkan perkembangan kurikulum Pendidikan Seni Visual (PSV), Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran PSV KBSR
Tugasan :
a) Menghasilkan penulisan meliputi;
i. maklumat tentang perkembangan kurikulum PSV di Malaysia.
ii. membanding beza antara PSV KLSR, KBSR dan KSSR dari aspek;
- matlamat
- objektif
- isi kandungan
- pendekatan
iii. perkaitan konsep 5P dengan peranan guru PSV serta pengurusan aktiviti dalam dan luar bilik darjah
iv. penjelasan tentang pengurusan sumber dan bahan bantu mengajar serta pengurusan bilik dan hasiil kerja pelajar
v. Tindakan susulan yang boleh dijalankan
b) Menghasilkan tugasan di atas berasaskan kepada perkara berikut:
i. Pemerolehan Ilmu
ii. Penguasaan Ilmu dan Kemahiran
iii. Pemindahan Pembelajaran
iv. Sahsiah
JADUAL PENENTUAN TUGASAN PROJEK
SUBJEK : KAJIAN DAN PENGURUSAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI VISUAL
TUGASAN PROJEK : Penulisan Ilmiah
SPESIFIKASI PROJEK | | TAHAP TUGASAN | | |
BIDANG / TAJUK | PEMEROLEHAN ILMU (25%) | PENGUASAAN ILMU DAN KEMAHIRAN (30%) | PEMINDAHAN PEMBELAJARAN (30%) | PROSEDUR |
a) Menghasilkan penulisan meliputi; · maklumat perkembangan kurikulum PSV di Malaysia · Membanding beza PSV antara KLSR, KBSM dan KSSR dari segi; - matlamat - objrktif - isi kandungan - pendekatan · Perkaitan konsep 5P dengan peranan guru PSV serta pengurusan aktiviti dalam dan luar bilik darjah
| · Mengumpul maklumat dari pelbagai sumber rujukan · Isi kandungan mengandungi urutan yang betul · Memahami maklumat yang diperolehi | a) Pelajar dapat menghuraikan matlamat,objektif, isi kandunagn dan pendekatan, perkaitan konsep 5P, peranan guru, pengurusan aktiviti, pengurusan sumber bahan bantu mengajar, pengurusan bilik dan hasil kerja pelajar | a) Pelajar dapat menghubungkait antara konsep 5P dengan pernan guru PSV b). Pelajar dapat menjelaskan pengurusan sumber bahan bantu mengajar dalam tugasan c) pelajar dapat merangka pengurusan bilik darjah dengan hasil kerja pelajar d).Menghasilkan tugasan yang baik | Pemeringkatan Kerja / Laporan secara kumpulan · Carta aliran kerja · Perbincangan · Susun atur kerja · Merancang pelaksanaan tugasan · Mengenalpasti matlamat, objektif dll · Menghasilkan tugasan · Persembahan dan penilaian |
TUGASAN PROJEK |
IPG KAMPUS PENDIDIKAN ISLAM SELANGOR | NAMA GURU PELATIH : |
| |
TAJUK KURSUS : KAJIAN DAN PENGURUSAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI VISUAL (PSV3104) | SEMESTER : 03 / 2012 |
TARIKH MULA : 28 Julai 2012 TARIKH SERAH : 01 Sept 2012 |
RANGSANGAN :
Tumpuan utama Pendidikan Seni Visual merangkumi 4 aspek utama yang dipentingkan iaitu, pemerhatian secara aktif, interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan, apresiasi seni visual secara mudah dan menghargai nilai baik dalam semua aspek kehidupan. Sehubungan itu, tugasan ini dijalankan untuk meninjau tahap penglibatan bakal guru dalam mempertingkatkan kefahaman dan kemampuan dalam pengurusan sumber,alat dan bahan dalam aktiviti seni.
TUGASAN PROJEK :
Bagi melaksanakan tugasan ini anda diminta menyediakan penulisan lengkap.
Penulisan ini merangkumi :
- Merancang penulisan berkaitan dengan tajuk yang diberi
- Menjalankan penulisan berkaitan dengan tajuk yang diberi
SPESIFIKASI TUGASAN :
Secara individu, anda diminta menjalankan satu satu penulisan lengkap yang merangkumi perkara-perkara ini :
- maklumat tentang perkembangan kurikulum PSV di Malaysia.
- membanding beza antara PSV KLSR, KBSR dan KSSR dari aspek;
- matlamat
- objektif
- isi kandungan
- pendekatan
- perkaitan konsep 5P dengan peranan guru PSV serta pengurusan aktiviti dalam dan luar bilik darjah
- penjelasan tentang pengurusan sumber dan bahan bantu mengajar serta pengurusan bilik dan hasiil kerja pelajar
- Sediakan satu refleksi berasaskan pengalaman anda selepas menjalankan penulisan ini.
- Semua proses semasa menjalankan penulisan ini perlu dicatat dalam Borang Kolobrasi.
ARAHAN PENTADBIRAN :
- Tugasan ini disediakan secara individu.
- Hasil tugasan hendaklah bertaip menggunakan font jenis Arial, saiz 12 dengan langkau dua baris dan indention kiri dan kanan 0.5 cm.
- Bilangan muka surat antara 10 – 15 helai (tidak termasuk lampiran).
- Projek mesti dihantar secara hard copy dan soft copy.
Tempoh pelaksanaan : 28 Julai 2012 HINGGA 01 Sept 2012
i. Tarikh mula : 28 JULAI 2012
ii. Tarikh serahan : 01 SEPT 2012
- Muka hadapan dilengkapi dengan maklumat berikut :
i. Nama Pelajar
ii. Angka giliran
iii. Nombor Kad Pengenalan
iv. Kumpulan / Unit
v. Kod dan Subjek
vi. Nama Pensyarah Pembimbing
vii. Tarikh serahan
# sila rujuk contoh halaman kulit depan dan gaya penulisan rujukan di laman web IPG KPI seperti yang disediakan oleh Setiausaha Akademik IPG KPI.