Wednesday 1 August 2012

KERJA KURSUS BERASASKAN ILMU (KKBI) PSV 3104

INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS PENDIDIKAN ISLAM
Subjek                   :  KAJIAN DAN PENGURUSAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI VISUAL
Kod                         :  PSV 3104
Jabatan                 :  SAINS SOSIAL
Jenis Tugasan     :  PROJEK
Tarikh mula          :  28 Julai 2012
Tarikh serahan    :  01 Sept 2012

Hasil Pembelajaran kursus :
1.     Mengaplikasikan konsep 5P, KBSR
2.     Mengintegrasikan aktiviti PSV dalam mata pelajaran lain.
3.     Merancang dan merekabentuk aktiviti-aktiviti seni visual dalam pengajaran dan pembelajaran.
4.    Mengurus dan mengguna bahan sumber seni visual dalam pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan
5.      Menerangkan perkembangan kurikulum Pendidikan Seni Visual (PSV), Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran PSV KBSR


Tugasan  :
         a)   Menghasilkan penulisan meliputi;
i.                     maklumat tentang perkembangan kurikulum PSV di Malaysia.
ii.                    membanding beza antara PSV KLSR, KBSR dan KSSR dari aspek;
-  matlamat
-  objektif
-  isi kandungan
-  pendekatan
iii.                  perkaitan konsep 5P dengan peranan guru PSV serta pengurusan aktiviti dalam dan luar bilik darjah
iv.                  penjelasan tentang pengurusan sumber dan bahan bantu mengajar serta pengurusan bilik dan hasiil kerja pelajar
v.                    Tindakan susulan yang boleh dijalankan

b)  Menghasilkan tugasan di atas berasaskan kepada perkara berikut:
i.                      Pemerolehan Ilmu
ii.                    Penguasaan Ilmu dan Kemahiran
iii.                   Pemindahan Pembelajaran
iv.                   Sahsiah




JADUAL PENENTUAN TUGASAN PROJEK

SUBJEK                                                               : KAJIAN DAN PENGURUSAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI VISUAL

TUGASAN PROJEK                                         : Penulisan Ilmiah

SPESIFIKASI PROJEK

TAHAP TUGASAN


BIDANG / TAJUK
PEMEROLEHAN ILMU (25%)
PENGUASAAN ILMU DAN KEMAHIRAN (30%)
PEMINDAHAN PEMBELAJARAN
(30%)
PROSEDUR
a)  Menghasilkan penulisan meliputi;

·         maklumat perkembangan kurikulum PSV di Malaysia
·         Membanding beza PSV antara KLSR, KBSM dan KSSR dari segi;
-  matlamat
-  objrktif
-  isi kandungan
-  pendekatan
·         Perkaitan konsep 5P dengan peranan guru PSV serta pengurusan aktiviti dalam dan luar bilik darjah
  • Penjelasan pengurusan sumber Bahan Bantu Mengajar serta pengurusan bilik dan hasil kerja murid.


·         Mengumpul maklumat dari pelbagai sumber rujukan
·         Isi kandungan mengandungi urutan yang betul
·         Memahami maklumat  yang diperolehi



a) Pelajar dapat menghuraikan matlamat,objektif, isi kandunagn dan pendekatan,  perkaitan konsep 5P, peranan guru, pengurusan aktiviti, pengurusan sumber bahan bantu mengajar, pengurusan bilik dan hasil kerja pelajar
 


a) Pelajar dapat menghubungkait antara konsep 5P dengan pernan guru PSV

b). Pelajar dapat  menjelaskan pengurusan sumber bahan bantu mengajar dalam tugasan

c) pelajar dapat merangka pengurusan bilik darjah dengan hasil kerja pelajar

d).Menghasilkan tugasan yang baik


Pemeringkatan
Kerja / Laporan secara kumpulan
·         Carta aliran kerja
·         Perbincangan
·         Susun atur kerja
·         Merancang pelaksanaan tugasan
·         Mengenalpasti matlamat, objektif dll
·         Menghasilkan tugasan
·         Persembahan dan penilaian




TUGASAN PROJEK



IPG KAMPUS PENDIDIKAN ISLAM SELANGOR
NAMA GURU PELATIH  :



TAJUK KURSUS  :
KAJIAN DAN PENGURUSAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI VISUAL (PSV3104)

SEMESTER  :   03 / 2012


TARIKH MULA       :  28 Julai 2012
TARIKH SERAH  :  01 Sept 2012


RANGSANGAN :

Tumpuan utama Pendidikan Seni Visual merangkumi 4 aspek utama yang dipentingkan iaitu, pemerhatian secara aktif, interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan, apresiasi seni visual secara mudah dan menghargai nilai baik dalam semua aspek kehidupan. Sehubungan itu, tugasan ini dijalankan untuk meninjau tahap penglibatan bakal guru dalam mempertingkatkan kefahaman dan kemampuan dalam pengurusan sumber,alat dan bahan dalam aktiviti seni.

TUGASAN PROJEK : 
 
Bagi melaksanakan tugasan ini anda diminta menyediakan penulisan lengkap.
Penulisan ini merangkumi :
  1. Merancang penulisan berkaitan dengan tajuk yang diberi
  2. Menjalankan penulisan berkaitan dengan tajuk yang diberi


SPESIFIKASI TUGASAN :

  Secara individu, anda diminta menjalankan  satu satu penulisan lengkap yang  merangkumi perkara-perkara ini :
  •  maklumat tentang perkembangan kurikulum PSV di Malaysia.
  • membanding beza antara PSV KLSR, KBSR dan KSSR dari aspek;
-  matlamat
-  objektif
-  isi kandungan
-  pendekatan
  • perkaitan konsep 5P dengan peranan guru PSV serta pengurusan aktiviti dalam dan luar bilik darjah
  • penjelasan tentang pengurusan sumber dan bahan bantu mengajar serta pengurusan bilik dan hasiil kerja pelajar

  • Sediakan satu refleksi berasaskan pengalaman anda selepas menjalankan penulisan ini.
  • Semua proses semasa menjalankan penulisan ini perlu dicatat dalam Borang Kolobrasi.

ARAHAN PENTADBIRAN :

  1. Tugasan ini disediakan secara individu.
  2. Hasil tugasan hendaklah bertaip menggunakan font  jenis Arial, saiz 12 dengan langkau dua baris dan indention kiri dan kanan 0.5 cm.
  3. Bilangan muka surat antara 10 – 15 helai (tidak termasuk lampiran).
  4. Projek mesti dihantar secara hard copy dan soft copy.
Tempoh pelaksanaan : 28 Julai 2012 HINGGA  01 Sept 2012
i.   Tarikh mula          :  28 JULAI  2012
ii.  Tarikh serahan    :  01 SEPT 2012
  1. Muka hadapan dilengkapi dengan maklumat berikut :
i.                 Nama Pelajar
ii.                Angka giliran
iii.                                      Nombor Kad Pengenalan
iv.                        Kumpulan / Unit
v.                Kod dan Subjek
vi.                        Nama Pensyarah Pembimbing
vii.                       Tarikh serahan

# sila rujuk contoh halaman kulit depan dan gaya   penulisan rujukan di laman web IPG KPI  seperti yang disediakan oleh Setiausaha Akademik IPG KPI.



Pro-Forma PSV 3104




Nama Kursus
Pengajian dan Pengurusan Kurikulum Pendidikan Seni Visual, Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
 (Curriculum Studies and Management in Visual Art Education, Integrated  Curriculum for Primary Schools)

Kod Kursus
PSV3104

Kredit
3(3+0)

Jam Kontak
45 Jam

Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu

Prasyarat
Tiada

Semester
Pertama/Kedua

Hasil Pembelajaran
1.        Menerangkan perkembangan kurikulum Pendidikan Seni Visual (PSV), Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran(HSP) PSV KBSR
2.        Mengaplikasikan konsep 5P, KBSR
3.        Mengurus dan mengguna bahan sumber seni visual dalam pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan
4.        Merancang dan mereka bentuk aktiviti seni visual dalam pengajaran dan pembelajaran
5.        Mengintegrasikan aktiviti PSV dalam mata pelajaran lain

Sinopsis
Kursus ini meliputi konsep kurikulum dan Sukatan Pelajaran PSV KBSR,  matlamat, objektif kurikulum, konsep 5P, kepentingan perkembangan kurikulum, huraian sukatan pelajaran, peranan guru PSV, pengurusan aktiviti di dalam dan di luar bilik darjah, pengurusan sumber dan bahan bantu mengajar, pengurusan bilik PSV dan hasil kerja murid dan peranan apresiasi terhadap hasil kerja murid.

This course covers the concept of the curriculum  and syllabus of the KBSR Visual Art Education(VAE), goals and objectives of the VAE curriculum, the 5P concept, the importance of curriculum development, specifications of the syllabus, the roles of the VAE teachers, management of outdoor and indoor activities, resource and teaching aid management, classroom and art works management as well as the role of appreciations of  pupils art works.









Tajuk
Kandungan
Jam


1
Teori
Pengertian dan Konsep Kurikulum PSV serta
Konsep Sukatan Pelajaran PSV KBSR
·        Perkembangan Kurikulum PSV di Malaysia
·        Sukatan Pelajaran dan HSP PSV KBSR
·        Kepentingan perkembangan kurikulum
·        Konsep 5 P dalam KBSR
-          Penggabungjalinan kemahiran
-          Penyerapan pengetahuan
-          Penerapan nilai murni
-          Pengayaan
-          Pemulihan

9

2
Sukatan Pelajaran PSV
·         Matlamat dan Objektif
·         Organisasi kurikulum PSV
·         Kandungan, Strategi penyampaian dan
      penilaian
3

3
Huraian Sukatan Pelajaran PSV
·         Tahap 1
·         Tahap 2
9

4
Peranan Guru PSV
·         Pengurus
      - Kepanitiaan dan Surat Pekeliling KPM
·         Pembimbing
·         Pemudahcara
·         Motivator
·         Inisiator
6

5
Pengurusan aktiviti dalam dan luar bilik darjah.
·         Aktiviti individu, kumpulan dan aktiviti kelas
·         Aktiviti dalam bilik darjah
·         Aktiviti luar bilik darjah
6

6
Pengurusan Sumber dan Bahan Bantu Mengajar    
·         Reka bentuk dan proses menyediakan bahan sumber pengajaran dan pembelajaran
·         Prosedur mengguna dan menyimpan alat dan    
            bahan
·         Penyimpanan dan rekod stok 
            - Peralatan kekal
      - Peralatan tidak kekal
·         Panduan Keselamatan
·         Etika dan tanggungjawab
6

7
Pengurusan Bilik dan Hasil Kerja Murid
·         Susun atur bilik PSV
       - Susunan perabot
       - Tempat pameran hasil kerja
       - Sinki dalam dan luar bilik darjah
       - Para gantung
       - Almari pameran
·         Panduan keselamatan
·         Etika dan tanggungjawab
·         Inventori
·         Penyimpanan
3

8
Peranan Apresiasi dan Hasil Kerja Murid
  • Konsep Apresiasi KBSR
  • Pendekatan Apresiasi KBSR
3

Jumlah
45