Nama Kursus | Pengajian dan Pengurusan Kurikulum Pendidikan Seni Visual, Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (Curriculum Studies and Management in Visual Art Education, Integrated Curriculum for Primary Schools) | ||||
Kod Kursus | PSV3104 | ||||
Kredit | 3(3+0) | ||||
Jam Kontak | 45 Jam | ||||
Bahasa Pengantar | Bahasa Melayu | ||||
Prasyarat | Tiada | ||||
Semester | Pertama/Kedua | ||||
Hasil Pembelajaran | 1. Menerangkan perkembangan kurikulum Pendidikan Seni Visual (PSV), Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran(HSP) PSV KBSR 2. Mengaplikasikan konsep 5P, KBSR 3. Mengurus dan mengguna bahan sumber seni visual dalam pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan 4. Merancang dan mereka bentuk aktiviti seni visual dalam pengajaran dan pembelajaran 5. Mengintegrasikan aktiviti PSV dalam mata pelajaran lain | ||||
Sinopsis | Kursus ini meliputi konsep kurikulum dan Sukatan Pelajaran PSV KBSR, matlamat, objektif kurikulum, konsep 5P, kepentingan perkembangan kurikulum, huraian sukatan pelajaran, peranan guru PSV, pengurusan aktiviti di dalam dan di luar bilik darjah, pengurusan sumber dan bahan bantu mengajar, pengurusan bilik PSV dan hasil kerja murid dan peranan apresiasi terhadap hasil kerja murid. This course covers the concept of the curriculum and syllabus of the KBSR Visual Art Education(VAE), goals and objectives of the VAE curriculum, the 5P concept, the importance of curriculum development, specifications of the syllabus, the roles of the VAE teachers, management of outdoor and indoor activities, resource and teaching aid management, classroom and art works management as well as the role of appreciations of pupils art works. | ||||
Tajuk | Kandungan | Jam | |||
1 | Teori Pengertian dan Konsep Kurikulum PSV serta Konsep Sukatan Pelajaran PSV KBSR · Perkembangan Kurikulum PSV di Malaysia · Sukatan Pelajaran dan HSP PSV KBSR · Kepentingan perkembangan kurikulum · Konsep 5 P dalam KBSR - Penggabungjalinan kemahiran - Penyerapan pengetahuan - Penerapan nilai murni - Pengayaan - Pemulihan | 9 | |||
2 | Sukatan Pelajaran PSV · Matlamat dan Objektif · Organisasi kurikulum PSV · Kandungan, Strategi penyampaian dan penilaian | 3 | |||
3 | Huraian Sukatan Pelajaran PSV · Tahap 1 · Tahap 2 | 9 | |||
4 | Peranan Guru PSV · Pengurus - Kepanitiaan dan Surat Pekeliling KPM · Pembimbing · Pemudahcara · Motivator · Inisiator | 6 | |||
5 | Pengurusan aktiviti dalam dan luar bilik darjah. · Aktiviti individu, kumpulan dan aktiviti kelas · Aktiviti dalam bilik darjah · Aktiviti luar bilik darjah | 6 | |||
6 | Pengurusan Sumber dan Bahan Bantu Mengajar · Reka bentuk dan proses menyediakan bahan sumber pengajaran dan pembelajaran · Prosedur mengguna dan menyimpan alat dan bahan · Penyimpanan dan rekod stok - Peralatan kekal - Peralatan tidak kekal · Panduan Keselamatan · Etika dan tanggungjawab | 6 | |||
7 | Pengurusan Bilik dan Hasil Kerja Murid · Susun atur bilik PSV - Susunan perabot - Tempat pameran hasil kerja - Sinki dalam dan luar bilik darjah - Para gantung - Almari pameran · Panduan keselamatan · Etika dan tanggungjawab · Inventori · Penyimpanan | 3 | |||
8 | Peranan Apresiasi dan Hasil Kerja Murid
| 3 | |||
Jumlah | 45 |
Wednesday 1 August 2012
Pro-Forma PSV 3104
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment